ظرف غذای کودک ملامین که در بازار تهران میلیاردی فروخته شد

ظرف غذای کودک ملامین از پلاستیک ترموست ساخته می شوند که وقتی تحت تأثیر پرس مذاب می شوند، هر شکلی به خود می گیرند و پس از آن به حالت جامد تبدیل می شوند.

در این مورد، واکنش‌های شیمیایی رخ می‌دهد که در نتیجه پلیمرها به ترکیبات جدید “صلیب‌بندی” می‌شوند و به مواد تعدادی خواص قابل توجه می‌دهند:

دوام – در اثر ضربه و هنگام سقوط نمی شکند.
سختی – خم نمی شود و تغییر شکل نمی دهد. استفاده از این ظرف به اندازه سرامیک راحت است.
عملی – تمیز کردن آسان، از جمله در هر ماشین ظرفشویی (در دمای حداکثر 70 درجه).
مقاومت در برابر سایش – سطح صاف غیر متخلخل باعث ایجاد خراش، ترک و لکه های سرسخت نمی شود. نرخ جایگزینی سالانه بیش از 5٪ نیست (برای چینی تا 20٪، برای شیشه و سرامیک تا 150٪).
سبک وزن – سه برابر سبک تر از ظروف سرامیکی با همان ضخامت و اندازه.
زیبایی شناسی – دارای درخشش زیبا، سطح صاف است، می تواند با هر الگوی تزئین شود.
ظروف ایتالیایی باکیفیت ساخته شده از پلاستیک ملامینه از نظر بصری به سختی از سرامیک یا چینی تشخیص داده می شوند.

ظرف

ملامین نام عمومی یک ماده پودری است. در صنایع مختلف در ایالت های مختلف استفاده می شود. ظروف از رزین ملامین فرمالدئید ساخته شده اند.

یک نام کمی ترسناک نشان می دهد که فرمالدئید در ترکیب ماده خام وجود دارد، این او است که پلاستیک را پس از یک واکنش حرارتی تثبیت می کند.

این واقعیت منجر به ظهور افسانه هایی در مورد سمی بودن این محصولات شد که به ویژه پس از “رسوایی ملامین” در سال 2008 به طور فعال گسترش یافت.

“رسوایی ملامین” افشاگری گسترده تعدادی از تولید کنندگان چینی است که پودر مصنوعی را به شیر خشک برای کودکان اضافه کرده اند که سلامت نوزادان را تهدید می کند.

چنین افزودنی هایی فقط در دامداری مجاز بودند تا میزان پروتئین موجود در خوراک را افزایش دهند. استفاده از آنها برای غذای کودک باعث خشم موجه عمومی شد.

البته ظروف غذا نیستند، اما ترس از سمی بودن این نوع پلاستیک به انواع محصولات سرایت کرده است. علاوه بر این، بی صداقتی برخی از تولیدکنندگانی که از روند فناوری پیروی نمی کردند، دامن زد.

بسیاری از محصولات ارزان قیمت با کیفیت پایین در بازار ظاهر شده اند که استفاده از آنها خطرات خاصی را به همراه دارد.