صابون کربن اکتیو را در گذشته برای ماساژ دادن پاها به کار میبردند

هیدروکسید سدیم به عنوان قلیایی صابون سازی برای اکثر صابون کربن اکتیو که اکنون تولید می شود استفاده می شود صابون همچنین ممکن است با هیدروکسید پتاسیم به عنوان قلیایی ساخته شود. صابون های پتاسیمی بیشتر از صابون های سدیمی در آب حل می شوند.

به صورت غلیظ به آنها صابون نرم می گویند. اگرچه صابون های نرم در حال کاهش است، صابون پتاسیم هنوز در غلظت های مختلف مایع برای استفاده در ترکیب با صابون های سدیم در محصولات اصلاح و در صنعت نساجی تولید می شود.

برخی از مواد قلیایی تقریباً به طور کلی در صابون‌های لباس‌شویی وجود دارند و عملکردشان را افزایش می‌دهند. مهمترین آنها سیلیکات سدیم شیشه آب، کربنات سدیم، سدیم پربورات و فسفات های مختلف است.

چربی ها و روغن ها مواد خام چرب برای صابون سازی شامل روغن ها و چربی ها یا اسیدهای چرب حیوانی و گیاهی و همچنین محصولات جانبی صنعت سلولز و کاغذ مانند کلوفون و روغن تال است.

چهار گروه از این مواد خام را می‌توان با توجه به خواص صابونی که تولید می‌کنند تشخیص داد:

چربی‌های سختی که صابون‌هایی با کف کنده تولید می‌کنند عبارتند از: پیه، گریس‌های زباله، روغن‌های دریایی و گیاهی هیدروژنه با نقطه ذوب بالا و روغن نخل. این چربی ها صابون هایی تولید می کنند.

که کف کمی در آب سرد و بیشتر در آب گرم تولید می کنند. روی پوست ملایم هستند؛ و خوب پاک کن این گروه پیشرو از چربی های مورد استفاده در صنعت صابون بین المللی است که مهمترین عضو آن پیه است.

روغن‌هایی که صابون‌هایی با قوام نرم تولید می‌کنند، مانند روغن زیتون، روغن سویا و روغن بادام زمینی، در اینجا مهم‌ترین هستند و روغن‌های بزرک و نهنگ نیز مانند برخی از روغن‌های نیمه‌خشک یا خشک‌کننده به این گروه تعلق دارند.

از آنجایی که این روغن‌ها به آسانی در هوا یا نور یا در طول ذخیره‌سازی دچار تغییراتی می‌شوند، صابون‌های ساخته شده از آن‌ها ممکن است فاسد و تغییر رنگ دهند.